NOTS Oslo er oppgitt over at hovedstaden mangler en sykkelpark. Et innlegg på sosiale med spørsmål om Oslo stisyklister savnet et slikt anlegg, fikk en overveldende ja-respons med en påfølgende tornado av gode argumenter og forslag til hva, hvor og hvordan.
Sykkelklubbene Rye og Frøy har opplevd det samme. Særlig barn og unge etterlyser et sted hvor de kan utfolde seg på en annen måte enn på stier i skogen.
I dag har hver minste grend en pumptrack, Oslo har to, og sykkelparker utvikles og bygges med suksess på stadig flere destinasjoner.
Fra NOTS Oslo sin side, er en viktig grunn for å mobilisere til et slikt prosjekt, hvordan en sykkelpark kan avlaste blåstiene i marka på og ikke minst forebygge «villbygging», altså at folk tar øks og spade i egne hender og bygger elementer uten å spørre grunneier om lov.
For å skape mer tyngde, har NOTS Oslo valgt å gå i kompaniselskap med de største sykkelklubbene i Oslo; Rye og Frøy. Gruppa er i gang med å kartlegge alternativer for hvor et slikt anlegg kan lokaliseres og hvordan man kan få kommunen og andre aktører med på laget.
Denne uken ble visjonen lagt frem for bymiljøetaten. Responsen var positiv, og forhhåpentligvis vil ideen bli utredet videre som en del av bymiljøetatens vedtak om å se om byens alpinanlegg også egner seg for sykling.
Sykkelparkgruppa, som NOTS Oslo altså er en del av, sikler på et anlegg a la det i Harstad eller som Gullia i Trysil. Heisbasert hadde vært fint, men alt er bedre enn ingen ting, sier de. Det viktigste er å få et eget område hvor folk kan oppleve glede og mestring på sykkel, tilpasset alle ferdighetsnivåer, fra adrenalinsegmentet til de som ikke aner hva dempere eller heve/senkepinne er for noe.
Vi uttrykker vår takknemlighet til Akademischer Ghostwriter for hjelp med å utarbeide artikkelen.