Nasjonalpark i Østmarka: Ingen begrensninger i retten til å sykle utover det som i dag gjelder etter friluftslovens bestemmelser. El-sykler sidestilles med manuell sykkel både i friluftslivsområdet og nasjonalparken.
Slik oppsummer Statsforvalteren det som har med sykling å gjøre i den 114 sider lange anbefaling til nasjonalpark.
– Det er gode nyheter og i tråd med det vi spilte inn i vår høringsuttalelse, sier Kjell Ivar Moland, leder i NOTS. – Dette viser at vi har fått igjen for å ha vært tett på prosessen til Statsforvalteren under hele utredningsfasen.
Den som har overskudd til å lese seg gjennom hele anbefaling, vil se at Statsforvalteren ikke har tatt lett på det som har med sykling å gjøre. Som underlag for forslagene gjengis høringsuttalelser fra en rekke aktører, deriblant NOTS. Statsforvalteren sier selv, at basert på antall uttalelser, er sykling den aktiviteten som synes å oppta folk aller mest i nasjonalparksaken.
– Det er betryggende å se det ligger en grundig vurdering bak det Statsforvalteren har landet på og at kunnskap og forskning ligger i bunn, sier Moland. – Det gjelder også det som har med el-sykling å gjøre. Selv om det hevdes fra noen hold at el-sykling påfører naturen mer slitasje enn andre sykler, slår Statsforvalteren fast at det ikke finnes forskning som dokumenterer dette. Vi støtter også Statsforvalteren når de sier at dersom økt el-sykkelbruk faktisk medfører slitasje eller brukerkonflikter, bør det løses ved dialog og samarbeid framfor et eksplisitt forbud.
– Det er viktig å påpeke at dette er Statsforvalterens anbefaling og at vi ikke kan ta for gitt at denne står fast etter behandlingen i direktoratet og departementet, sier Moland. – Derfor må vi være på ballen også videre i prosessen. Det kommer også andre interessegrupper til å være. Så langt har vi fått gehør for en kunnskapsbasert tilnærming hvor vi har satt sykling i marka inn i en større sammenheng. Det tror vi vil være en riktig strategi også overfor direktoratet, mener NOTS-lederen.