1. januar i år gikk Bodø kommune ut og ba om innspill til sin Plan for idrett og friluftsliv. NOTS Bodø svarte med et forslag til en rekke tiltak for å løfte terrengsykling i området. Prislapp: Syv millioner kroner.
– Ja, listen vår var ganske omfattende, men vi snakker om småpenger i forhold til hva mange andre aktører ber om, sier Vegard Kaasen Engen i NOTS Bodø.
Med et estimat på i hvert fall 1500 syklister som jevnlig bruker stiene rundt Bodø, mener Engen at det bare er rett og rimelig at terrengsykling kommer inn i kommunens planverk og dermed også budsjetter.
NOTS Bodø argumenterer med at økt tilrettelegging av eksisterende stinettverk og turveier sammen med etablering av pumptracks og en maskinbygd flytsti, vil dekke mange av behovene til et raskt økende antall terrengsyklister. Det vil også kunne tiltrekke seg barn og ungdom som føler at organiserte fritidsaktiviteter ikke er noe for dem. På den måten kan lek på sykkelen være med å forebygge både utenforskap og bidra til bedre fysisk og mental helse.
– Vi har tro på at en skikkelig satsing på terrengsykling også kan være bra for turisme og næringsutvikling i Bodø. Utgangspunktet er unikt med den fantastiske naturen vi har her og en godtebutikk av et stinettverk med alle vanskelighetsgrader, både under og over tregrensen, sier Vegard Kassen Engen.
På ønskelisten til NOTS Bodø står blant annet en ny maskinbygd sti med nedoverprofil og en pumptrack, slik man har i Harstad, Narvik og Tromsø. De har også spilt inn vedlikeholdsprosjekter på eksisterende stier og et skiltprogram skal gjøre det lettere å navigere i de mer enn 100 sykkelstiene (ifølge Trailgude) i nærområdet til Bodø. En sentralt beliggende mekke- og vaskestasjon er også spilt inn.
– Vi er optimister og forventer at vi får Bodø kommune med på mye av dette, sier Engen. – Men det nytter ikke å sitte med hendene i fanget og vente, så vi kommer til å følge opp prosessen videre. Det skal være umulig for kommunen å komme utenom terrengsykling i den nye planen for idrett og friluftsliv, sier Engen.
Til andre lokallag i NOTS kommer han med følgende råd: Inviter dere selv til de rette kommunale etatene, presenter dere og ideene og planene dere har for terrengsykling i nærområdet. Be om å bli satt på høringslister og sørg for å komme på radaren til de i kommunen som har dette som ansvarsområde.