Statsforvalteren har lagt frem sitt nye verneforslag til den foreslåtte nasjonalparken i Østmarka.
Slik det ser ut ved første øyekast er det omtrent som vi forventet ut fra de signalene vi har fått ut fra samtalene med Statsforvalteren, og bedre enn man kunne frykte. Vi synes det ser ut som vi har fått gjennomslag for mange av våre synspunkter.
Hovedinntrykket er at tradisjonell terrengsykling i Marka vil kunne fortsette slik som i dag, både på veier og stier.
At el-sykling på sti i all hovedsak skal være forbudt i nasjonalparkområdet, stiller vi oss imidlertid undrende til. Vi kan ikke forstå at det er grunnlag for et slikt forbud.
Dette spørsmålet stilte vi også under høringsmøtet 3. november: Med tanke på fremtidig bruk, hva er grunnen til at man går for en strengere klassifisering av elsykler enn i Markaloven? Trenden er at elsykkel sidestilles på linje med vanlig sykkel i de fleste verneområder, ved siden av at nysalg av andelen elsykler er økende. Ved å forskjellsbehandle disse to vil man risikere å snart få et utdatert regelverk
Svar: Dette er opp til departementet å avgjøre og noe vi da vil ta opp i høringssvaret.
NOTS vil gå nøye gjennom forslagene og avgi vår uttalelse før fristen 15 januar.
Vi er en gruppe fra sentralstyret og NOTS vernegruppe som er satt på oppgaven, og har med oss folk fra lokallagene som er berørt; Follo, Oslo og Romerike.